כותרת
> C;
1/1

בוחרים בים שמורת אכזיב ים

נהריה פורסם: 03.11.22 , 01:11ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
תמונה ראשית צלם: Ritvo photpgraphyצילום תמונות: Ritvo photography

בוחרים בים

ביום שלישי ה1 לנובמבר 22 התקיים אירוע הכרזת השמורה והרחבת פי 9 מגודלה המקורי, עם המוני שוחרי טבע ים מראש הנקרה עד ירושלים. אירוע חגיגי להכרזת שמורת ים אכזיב אליו הגיעו אנשים רבים שנהנו מפעילויות מגוונות על החוף, סיורים בחוף השמורה, הופעות מוזיקה של להקות מקומיות, וטקס מרשים של הזנקת מירוץ האקלים העולמי RUNNING OUT OF TIME! שיצא מגלזגו עבר ב-38 מדינות והגיע לישראל.

ארוע " בוחרים בים " התקיים במזג אוויר מושלם עם קרוב ל 1000 תושבי מטה אשר והאזור כולו שנהנו משלל פעילויות אקולוגיות לכל המשפחה הופעות של להקות מקומיות והרצאות טד בנושא השמורה והסביבה הימית היחודית של האזור. הארוע חגג את הכרזת הרחבתה של שמורת ים אכזיב פי 9 מגודלה המקורי. הכרזה שאומנם קרתה כבר לפני 3 שנים אך בשל הקורונה עד כה נדחה. שמורת ים - אכזיב היא השמורה הימית הגדולה הוותיקה והמשמעותית ביותר בים התיכון הישראלי, בשמורה מגוון בתי גידול כגון משטחי גידוד סלעיים על קו החוף, רכסי כורכר טבועים ומערכות הבקיעים והמערות שבהם, איוני ראש הנקרה-אכזיב המשמשים אתרי קינון חשובים לשחפיות ים ושחף צהוב-רגל, וצוק תת ימי הצונח אנכית לעומק של כ – 20 מ‘ ומהווה בית גידול עשיר למיני חסרי חוליות ודגים רבים.

חנן אזולאי מומחה לשמורה החופית והימית ומי שהיה 20 שנה מדריך בבית ספר שדה אכזיב עשה שני סיורים בחוף הים ,במסגרת ארוע חגיגות השמורה הימית ים- אכזיב. היה עמדות בהם חולקו חומרי הסברה של קהילת הים המקומית , תערוכת צילומים משמורת ים – אכזיב של יוחנן קישון מורה ואמן אשר מצלם צילומי נוף ודעה מרגשים, וריטבו צלמים (משפחת הצלמים) עם צילומים מרהיבים של החוף , הופעות של להקות מקומיות והרצאות טד של מיטב המומחים ובעלי התפקידים בנושא השמורה.

האירוע הסתיים בטקס פתיחה של החלק הישראלי של מרוץ האקלים שהחל בגלזגו ויסתיים בשארם א' שיח, שם מתקיימת ועידת האקלים השנה.

לארגון האירוע היו שותפים אנשי הים התיכון והקהילה המקומית "שומרי החוף והים" המהווה הקהילה המקומית, בשיתוף מועצת מטה אשר ועמותת תיירות אשכול רשויות גליל מערבי. את טקס פתיחת המרוץ ארגנה עמותת אקואושין.

את הטקס כבדו בנוכחותם ראש מועצת מטה אשר משה דוידוביץ, ד"ר מיה אלסר מדלפיס, דליה טל מצלול, מייקל רפאל מאנשי הים התיכון, אריק רוזנבלום, מנכ"ל עמותת אקואושן, איל מילר פקח רשות שמורת הטבע, יובל אלון רכז הקהילה הימית המקומית, אריק עפרון מנהל החופים מטה אשר, סילס לביליה מנכ"ל החברה לייזום ופיתוח מטה אשר, אשרת זהבי מנכ"לית עמותת תיירות גליל מערבי ועוד.

פתיחת מירוץ האקלים, RUNNING OUT OF TIME! הוזנק בחוף בצת עם המדליסט האולימפי גל פרידמן.

גל פרידמן הגיע מהים על סאפ והעביר אותו לקבוצת הרצים שפתחה את המרוץ מחוף בצת. היעד הסופי הוא ועידת האקלים העולמית COP 27 המתקיימת בשארם.

מייקל רפאל, רכז ארצי אנשי הים התיכון: "שמורת ים אכזיב שהוכרזה לפני 3 שנים היא השמורה היפה והגדולה בארץ. חייבים להבין שהים אינו אינסופי ואם לא נשמור עליו הוא לא יהיה יותר. מחקרים הראו שמאז הכרזת השמורה כאן – אוכלוסיית הדגים גדלה פי 4 וגודל הדגים גדל ב-50%. למען הדורות הבאים אנחנו חייבים לשמור על הים שמספק לנו חיים".

שמורת ים אכזיב שהוכרזה ב-2019 היא הגדולה ביותר בארץ. גבולה הצפוני של השמורה הוא גבול ישראל-לבנון, והדרומי: גבולה הצפוני של העיר נהריה. שטח השמורה: כ-100 קמ"ר, אורך קו החוף: 6.8 ק"מ, מרחק מקו החוף כ-15 ק"מ, העומק המרבי בשמורה: כ-800 מ'.