כותרת
> C;
1/1
התפתחות אישית

שלושת המרכיבים העיקריים להצלחת מערכת יחסים

נהריה התפתחות אישיתפורסם: 09.09.14 , 10:30ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
הם הרבה יותר פשוטים ממה שחשבתם.האישה הייתה מאד מתוסכלת, היא ישבה מולנו עם דמעות בעיניה ושטחה את הסיפור. היא נרשמה ומאד רצתה להגיע עם בעלה לסדנת העיסוי הזוגי שהעברנו בגלריה של "כחול", אולם להפתעתה בעלה פשוט הטיל וטו. כל נסיונותיה לשכנע אותו והסבריה שזה יתרום לזוגיות שלהם לא עזרו. היא הוסיפה שכאשר נואשה מהאפשרות שיגיע ביחד איתה עלה בדעתה שאולי תלך לסדנה עם ידיד משותף שלהם ואולם ההצעה הזאת הייתה כמו לנופף בד אדום מול שור זועם ובעלה התפוצץ והטיל וטו מוחלט על הסדנה בכל צורה.
סיפורה המתסכל הזכיר לי עובדה מצערת שבלטה כבר הרבה זמן, למרות שאנחנו מארגנים כל מיני הרצאות וסדנאות לנשים, גברים ולזוגות, באופן קבוע בגלריה שמעל החנות, יש היענות רבה של נשים, מעט של זוגות וכמעט בכלל לא של גברים.
האם זה בגלל שרק נשים מעוניינות להשקיע בזוגיות שלהן? האם זה בגלל שגברים יודעים הכל? או אולי בגלל שגברים חושבים שהכל מושלם במערכות היחסים שלהם?
יש מאות ואלפי ספרי "עשה זאת בעצמך" שעוסקים באיך לבנות את מערכת היחסים המושלמת – אבל מתברר שהצלחת מערכות יחסים הרבה יותר פשוטה ממה שזה נראה. במחקר שהתפרסם לאחרונה באנגליה התברר ששלושת המרכיבים שחייבים להיות במערכת יחסים כדי שזו תעבוד הם: כנות, תקשורת ומחויבות.
 המחקר שנקרא "מצב מערכות יחסים בבריטניה" כלל 5,700 נבדקים מאנגליה, וולס, צפון אירלנד וסקוטלנד. בין השאר הם נתבקשו לסמן מהם שני המרכיבים החשובים ביותר כדי לשמר מערכת יחסים איכותית ויציבה, מתוך רשימה של 6 ערכים: מחויבות, כנות, חיי מין טובים, תחומי התעניינות משותפים, אישיות דומה ותקשורת.
 למרות שכל המרכיבים הנ"ל תורמים למערכת יחסים יציבה, אנשים בכל קבוצות הגיל העדיפו את מחויבות, כנות ותקשורת (אנשים שהיו במערכות יחסים חדשות העדיפו חיי מין, כנראה בגלל שזה מרכיב יותר חשוב ו"חם" בתחילתו של קשר).
התוצאה הזאת לא ממש מפתיעה – כולנו מכירים בחשיבותם של המרכיבים הנ"ל, אבל זו תזכורת חשובה לכך שמערכת יחסים טובה ויציבה לאורך זמן אינה משהו מסתורי ולא תלויה בניסים ובטח שלא משהו מסובך כמו שזה נראה לפעמים. יש דרכים פשוטות ביותר שבהם ניתן לשלב את המרכיבים האלה לתוך מערכות היחסים שלנו.
כנות
למרות שלפעמים נראה ששקר קטן ולבן יכול להגן ולשמור על בן הזוג, שקר הוא לעולם אינו צעד נכון. זה כולל: זיוף אורגזמה, העמדת פנים שאתם אוהבים את המנה המיוחדת שהוא/היא תמיד מכינים, לספר שנשארתם מאוחר בעבודה בעוד שלמעשה ישבתם לבלות קצת עם חברים. כאשר אנחנו לא כנים עם בני/בנות הזוג שלנו, וגם אם זה בדברים שנראים ממש לא משמעותיים, זה מוביל לבעיה רצינית של חוסר אמון בהמשך הדרך.
אמירת האמת חשובה בגלל כמה סיבות נוספות, מחקר שנערך לא מזמן בבית הספר לרפואה אשר בפילדלפיה, גילה שהמוח שלנו מתאמץ פי 2 כאשר אנחנו אומרים דבר שקר (נכון שיש הבדל כאשר מדובר בשקר "לבן" אבל זה הבדל קטן). דבר נוסף שכדאי לקחת בחשבון בהקשר הזה, זו העובדה שהרבה פעמים שקר אחד מוביל לשקרים נוספים כאשר רוצים למנוע את גילוי האמת שאנחנו מעוניינים להסתיר.
תקשורת
בין אם נושא השיחה הוא חשוב מאד כמו הצעת חתונה/פרידה או משהו קטן ופחות משמעותי, שמטריד אותך בזמן האחרון - תקשורת בריאה פשוט הכרחית. חשוב מאד ליצור תנאים לכך שתקשורת לא תהפוך לעימות. דר'  סקוט הלצמן, אחד ממחברי הספר "סודות של נשים נשואות באושר" אומר, שחשוב לנהל שיחה כאשר אנחנו ישובים לצד בן הזוג ולא מולו. כאשר אנחנו ישובים פנים אל פנים ומביטים אחד לתוך עיני השני השיחה יכולה בקלות רבה להתפתח לעימות, בעוד כאשר אנחנו ישובים אחד לצד השני כמו למשל בזמן נסיעה ברכב ובמיוחד אם אנחנו גם נוגעים, קל יותר לשמור על אווירת תקשורת נעימה ובריאה.
תקשורת יכולה להיות גם ללא מילים כמו למשל, מתן עיסוי קל לבן/ת הזוג, או הגשת קפה בבוקר שיכולים לשדר "אני אוהב אותך" ללא מילים.
מחוייבות
יש הרבה מאד דרכים כדי להראות מחוייבות, החל ממוכנות לבלות איתה אצל משפחתה בחגים ועד הצעת נישואים וכלה כמובן בהקפדה על 2 הטיפים הקודמים אצל אלה שנמצאים במערכת יחסים ארוכה. המחוייבות שלך, ב-100% להצלחת הקשר היא החשובה מכולן, כי רק היא תבטיח ששאר המרכיבים החיוניים יהיו בה.
יחד עם זאת, חשוב מאד לעשות עוד כמה דברים כאשר נמצאים במערכת יחסים ארוכה ורוצים לשמר ולהשקיע בה.
לסיכום, קל מאד להרוס מערכות יחסים, שמירה עליהם והשקעה בהם מצריכה אמון ועבודה מתמשכת. על פי רוב, כאשר אנחנו במערכת יחסים ארוכה קשה להתחיל לשנות את השיגרה אבל זה חשוב אם רוצים לשפר ולשדרג. אנחנו ב"כחול" ערוכים לעזור ולסייע עם צוות מומחים בעל נסיון רב, שכולל את סיגל צוקר - מאמנת ומדריכה נשים לזוגיות ואינטימיות, אריק סגל – עו"ס שהתמחה בעבודה עם גברים וטיפול במצבי לחץ, חרדה ופוסט טראומה ורותי טרכטמן – יועצת זוגית מוסמכת.
בסופו של דבר, הסכים בעלה של אותה גברת (זוכרים את האישה שהזכרתי בראש המאמר?) להגיע איתה לשיחה לא מחייבת וכאשר הבין את שלושת המרכיבים האלה ואיך אשתו מילאה את כל התנאים הנ"ל, כאשר הודגשה בפניו חשיבות המחוייבות שלו כלפי מערכת היחסים וכלפי אושרה של בת הזוג שלו, הוא הבין והתנצל בפניה. נקווה לראותם בפעם הבאה.

לאתר של כחול>>

אולי יעניין אותך גם