המודלים של הגנים העתידיים :
* אזורי פעילות עיונית המצוידים בספרי עיון ועזרי מחקר כגון מיקרוסקופ וטלסקופ.
* מרחבי למידה טבעיים המאפשרים מגע ישיר עם הטבע וכוללים גינות אקולוגיות, בוסתנים, שבילים, גינות קהילתיות וגינות תבלינים.
* אזור 'סלוני' למפגשי שיח אישיים ועוטפים בין הגננת לבין הילד.
* אזור יצירה פיזיים וטכנולוגיים המאפשרים לילדים לבנות דברים בעצמם, לתקן ולפתור בעיות ברוח 'עשה זאת בעצמך'.
* אזורי חוויה ופעילות תלת ממדיים לעבודה בקבוצות הכולל רמפות, מרפסות מורמות ושיפועים.
שר החינוך, נפתלי בנט: ״ילדי הגן הם דור העתיד שלנו, לכל אחת ואחד מהם מגיע את הצוות החינוכי המתאים ביותר ואת סביבת הלמידה החדשנית ביותר. בארבע השנים האחרונות קיבלתי החלטה אסטרטגית לשים דגש מרכזי על חיזוק ילדי הגיל הרך - הגדלנו את התקציב באופן משמעותי, הוספנו סייעת שניה ביותר מ-5,110 גני ילדים, הקמנו את המועצה הלאומית לגיל הרך וכעת אנחנו הולכים קדימה צעד נוסף עם יוזמת ״גן העתיד״. במסגרת התכנית, נעצב מחדש את מרחבי הלמידה והחוויה בגנים, כך שישלבו פינות חשיבה וקריאה, לצד משחק ולמידה, ויתאימו לצרכים ההתפתחותיים של ילדי המאה ה21 – הילדים של כולנו״.
מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "העתיד כבר כאן. ילדי גני הילדים של היום, הם פורצי הדרך של המחר. עלינו להעניק להם את הכלים הנדרשים, כדי לפתח אצלם חשיבה מחוץ לקופסה, חשיבה יזמית, טכנולוגית וגם ערכית, מותאמת לצורכי המאה ה-21. מודל הגן העתידי משקף את ההיבטים הללו, בסביבות למידה חדשנית ומאפשרת, שמעודדת למידה עצמאית, יזמות וביטוי אישי. בכוונתנו להרחיב את המודל החדש, לצד בחינה מתמדת והתאמת המודל למשובים שמתקבלים מהשטח".
מנהלת המחוז , ד''ר אורנה שמחון : ' 24 גנים במחוז הצפון זכו במסגרת הקול קורא הראשון שיצא בנושא.
המהלך יביא לשינוי פניהם של גני הילדים 'המסורתיים' והתאמתם לצורכי המאה ה- 21. המהלך יוצא במסגרת תכנית חומש רחבת ידיים הפועלת לעיצובם מחדש של מרחבי הלמידה בגני הילדים וזאת על מנת לקדם פדגוגיה חדשנית המפתחת את מיומנויות המאה ה- 21 בקרב ילדי הגן וביניהם; עבודת צוות, אינטליגנציה רגשית, עבודה בסביבה משתנה ויצירתיות.
יצוין כי במסגרת הקול קורא יצא המשרד בקריאה לרשויות המקומיות, בשיתוף הפיקוח על גני הילדים ברשות, לאתר מנהלות גן המובילות פדגוגיה חדשנית שתואמת ומקדמת את תפיסת 'הגן העתידי' ושמרחב הגן (פנים הגן והחצר) הקיים אינו תומך ותואם את דרכי ההוראה הללו.
המהלך תוקצב לשנה הקרובה ב- 30 מיליון ₪ וצפוי לצרף למעגל 'הגנים העתידיים' כ- 200 גנים בכל שנה עד ליעד כולל של כ- 1,000 'גנים עתידיים' בשנת 2022. לגנים שיבחרו יינתן תקציב בגובה של עד כ– 150,000 ₪ לצורכי עיצוב והתאמות מבנה נדרשות.
המרחבים המתקדמים ידרשו לתת מענה למגוון של צרכים התפתחותיים; מוטוריים, רגשיים וחברתיים של הילדים באופן שיקדם אצלם ביטוי אישי, קהילתיות, יזמות, יצרנות ולמידה טבעית וייתן מענה משלים בתוך הגן ובחצר לאסטרטגיות ושיטות ההוראה החדשניות שפועלות בו.
הצצה לסביבת הלמידה 'בגן העתידי':
- אזור לפעילות עיונית ומחקר הכולל אמצעים המאפשרים ורסטיליות בגבהי ומנחי הלמידה (לא עוד כיסא סטנדרטי לכל הילדים) ואמצעים מתקדמים לפעילות חקר: ספרי עיון, מיקרוסקופ, טלסקופ ועוד.
- אזור רך ללמידה א-פורמאלית הכולל מרחבים טבעיים שונים המאפשרים שהיה חוץ גנית, למידה אותנטית מגע ישיר עם הטבע ויוצרים קשר בין חוץ הגן לפנים: גינות אקולוגיות, בוסתנים, שבילים, גינות קהילתיות, גינות תבלינים ועוד.
- אזור המאפשר שהות ורוגע – אזור המאפשר איזון בין פעילות למנוחה: נישות המאפשרות רגיעה, מנוחה, שהיה ומחשבה.
- אזור להתכנסות משותפת – מרחב המאפשר התכנסות של כל ילדי הגן
- אזור למפגש אישי – הכולל אמצעים בו יוכלו גננת וילד או ילדים בינם לבין עצמם להיפגש לשיחה אישית שקטה ומחבקת.
- אזור לעבודה בקבוצות – בתוך הגן ובחצר הכולל עיצוב תלת ממדי לפעילות אופקית ואנכית: רמפות, מרפסות מורמות, שיפועים ועוד
- אזור מיקוד והצגה הכולל מסך ומקרן ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים נוספים שיאפשרו תמיכה בלמידה של הילדים.
- אזור לבנייה פיזית/טכנולוגית מרחבי "מייקרים" הכוללים כלי עבודה זמינים המאפשרים לילדים לבנות דברים בעצמם, לתקן ולפתור בעיות ברוח "עשה זאת בעצמך".
- אזור גלריה המשמש לפעילות יצירתית וכולל אמצעים מגוונים המוגשים לילדים באופן חופשי ואמצעים להצגת תוצרים באופן אסתטי.
- אזור משחק חופשי הכולל אביזרים ואמצעים המשמשים לפעילות משחק פתוחה וחופשית.
דוגמא לסדר יום:
08:00-08:50
מתחילים את היום בקבלת הילדים בחצר הגן; הילדים בונים לעצמם מסלולים, מתקנים ופועלים בהם באופן עצמאי.
09:00-09:30
מפגש התכנסות משותף תחת העצים בחצר הגן.
09:30-10:00
ילדים שותפים בהכנת ארוחת הבוקר בהתאם לתפריט שקבעו מראש.
10:00-15:45
מרחבי הגן פתוחים לפעילות ומשחק חופשי על פי תחומי עניין: הילדים יכולים לנוע בין מרחב פנים הגן וחוץ הגן ולנייד את הצעצועים, הספרים, בובות מפנים הגן לחוץ.
* ישנם מרחבי "רוגע" המאפשרים לילדים לנוח מהפעילות, לחשוב ולדמיין.
* בזמן הזה, הגננת נפגשת ל"מפגש אישי מחבק" עם ילדים לשיחה אישית שתאפשר לה להכיר הכרות מעמיקה את הילדים.
* הגננת נפגשת עם קבוצה קטנה של ילדים ללמידה מכוונת של נושא/תוכן (שעלה מהילדים או שיזמה הגננת).
* בסוף היום: זמן של התכנסות, סיכום, עיבוד החוויות ופרידה.
להלן רשימת הגנים בצפון הזוכים במסגרת הקול קורא הראשון שיצא בנושא: