כותרת
> C;
1/1
תלמידים ונוער

הדר שמאי – אימון אישי לילדים ונוער

נהריה תלמידים ונוערפורסם: 31.01.18 , 10:52ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:



1.      מהו אימון אישי לילדים ונוער :
אימון אישי , או בשמו המקצועי קואוצ'ינג  , הוא תהליך חווייתי של התבוננות פנימית בחייו של המתאמן תוך מתן כלים מעולם האימון והפסיכולוגיה , למצבים שונים איתם הוא מתמודד . האימון האישי מתמקד בהווה ובתכנון העתיד , הוא בא במטרה להעצים את הילד/ה , נער/ה ולאפשר לו / לה מקום בטוח לשיחה ושיתוף . האימון האישי עוסק בנושאים שונים ומגוונים כגון : קשיים חברתיים , דימוי עצמי , לקות למידה , ניהול זמן , קשב וריכוז , העצמה , מוטיבציה , רגישות , ועוד .. ילדים הם כמו ספוג שצמא למידע ודרך , כהורים וכאנשי חינוך בעולם שבו הגבולות מיטשטשים לא תמיד יש בידינו את הכלים להתקרב , להתמודד ולהבין את ילדינו . בסדרת הכתבות הבאה אתן טיפים מנצחים מעולם הקואוצ'ינג למצבים שונים מעולמם .
אני תמיד דוגלת במשפט : " אם מצאתם את הדרך לליבם – זכיתם באמונם !!!
 
2.      דחיינות אצל ילדים / מתבגרים :
כולנו דחיינים .. נו , טוב לא כולנו . אתם לא . אבל אני כן . נכון שלפעמים מותר לדחות דברים ולשכוח מהם , אבל מה לעשות שהעבודה להגשה היא למחר והשיעור עזר הוא להיום ( למרות שכבר קבעתי עם החברות הטובות ללכת לסרט ) . בסופו של יום כולנו מתמודדים עם אינסוף משימות יומיומיות . אז רגע לפני שנתחיל עם העצות בואו נבין יחד שאנחנו לא לבד , ועכשיו לעניינינו , אז מה עושים ? ראשית שאלו את עצמכם מדוע אתם דוחים דברים ? מה מחיר הדחיינות עבורכם ? ומה מעכב אתכם מלעשות את מה שדחיתם ?בשלב הבא – חלקו משימה גדולה לפעולות קטנות ( כאן תגלו שממד הלחץ פוחת פלאים ) ובשלב האחרון – צ'פרו את עצמכם , אבל רק אחרי שביצעתם את מה שהתחייבתם עליו . בהצלחה !!
 
3.      אני לא יכול...לא יודע...לא מסוגל :
אושו אמר פעם : " עד שלא תנסה , לא תדע מה אינך מסוגל לעשות " .  באימון ילדים ובני נוער אני שומעת לא פעם את המשפטים : " אני לא יכול לגרום לה להתאהב בי " , " אני לא יכולה לשחק כדורעף " , " אני לא יכול להביע את דעתי בכיתה ... כולם יצחקו עליי " , " אני לא מצליחה להיכנס לקבוצה הזאת ... כל פעם שאני מנסה הן מתעלמות ממני "... אלה הם רק חלק מהשיח היומי של הילדים ובני הנוער. אם הייתי שולחת קבוצה למקום חדש עם עיניים קשורות בלי יכולת לדעת לאן הם נוסעים ולכמה זמן יש מצב שהיו נשארים חבר'ה בודדים .. אז מה עושים ? ראשית – בודקים את הדיבור הפנימי שלכם ע"י הכנת רשימה של כל אותן המחשבות המבקרות אתכם במהלך היום ( תתפלאו לדעת שבמהלך היום רצות להן לפחות 70,000 מחשבות במוחנו !) , שנית – רושמים משפטים עם כל הדברים שאתם לא יכולים , לא יודעים , לא מסוגלים וכדומה ובסופם סימן קריאה – כעת הפכו את סימן הקריאה לסימן שאלה . מה קיבלתם ? בדיוק , אפשרות לנסות ולהצליח !! גם אם זה נראה קשה ובלתי אפשרי – תמיד תוכלו לבקש עזרה . תאמינו ביכולתכם ותאמצו !   
4.      כעסים :
התנהגות היא שפה שצריך ללמוד , אבל עד שמפנימים אותה , מתמודדים עם אינסוף מצבים בהם אנחנו נפגעים או פוגעים באחר . לעיתים קרובות התנהגות אלימה מילולית או פיזית מעידה על חוויה של פגיעה . אצל מתבגרים למשל , החיים צבועים בשחור ולבן וישנם המון מצבים ביומיום שהכעס גולש להתפרצויות זעם . אז מה עושים ? קודם כל עלינו לבדוק עם ילדנו  – מה מכעיס אותם  ? מה הם מרוויחים מההתנהגות שלהם , ומתגובתנו אליהם ( תתפלאו לגלות שישנם דברים רבים שילדנו מרוויחים מהכעס שלהם ) , לאחר שהבנו ממה זה נובע , בדקו איתם האם ישנה דרך אחרת שבה הם יכולים להגיב ? ומה הדבר שמרגיע אותם ... במצבים של כעס מתוך רגע , תמיד נוכל כהורים לעצור , לקחת 2 נשימות עמוקות , לדמיין את התוצאה של התגובה שלכם ורק אח"כ להגיב ... זכרו תמיד לאהוב אותם ולהיות שם בשבילם גם כשקשה .
5.      להתמודד עם מפלס הלחץ :
 
מי מהילדים שלנו לא חזר הביתה עם המשפט הבא : " יש לי המון שיעורי בית , שיעורים במחשב , ומבחן מחר... " בימינו נדמה כאילו המורים , ההורים , הילדים רודפים אחרי עצמם במטרה לסיים את כל המטלות שהציבו לעצמם או שניתנו להם . אם כן , איך מורידים את מפלס הלחץ ? ראשית , רצוי לרשום ביומן או בנייד את כל המטלות של אותו יום ( לא שבוע ) , לאחר  מכן , להחליט איזה מטלות דחופות יותר ואילו פחות – תמיד כדאי להתחיל עם מה שהכי פחות אוהבים . לאחר שהחלטתם , הציבו לעצמכם מטלה ראשונית ( בשיעורי בית למשל , פיתחו כל מחברת בנפרד , סיימו את שיעורי הבית באותו מקצוע וסמנו וי , רק אח"כ עיברו למטלה הבאה ) . בצעו אותה ורק לאחר מכן עיברו למטלה נוספת לפי הסדר שרשמתם . עדיין לא הספקתם ? לא נורא ! זכרו שלכל אימון נדרש זמן לתרגל ...
 
 
6.      מכשולים :
מכשולים הם אינם דבר רע , הם האימונים להצלחה . הרבה מתבגרים שמגיעים אליי מנסים להגיע להישגים לימודיים , חברתיים , וכו' .. ונתקלים במחסומים . חבר'ה לכולנו יש ! אבל מכשולים לא חייבים לעצור אתכם !! מכשולים זה מה שמכין אתכם להצלחה ! הרי איך אפשר לעלות לכיתה י"ב בלי לעבור את כיתה ז' ? כיתה ז' , ח' , ט' , י' , יא' – הם המכשולים לכיתה י"ב . הם נמצאים שם כדי לשמור אליכם מחוץ לכיתה י"ב עד שאתם מוכנים לרמה הזאת ( מבחינה לימודית , חברתית , וכו'...)  הם נמצאים שם כדי להבטיח שלא תגיעו מוקדם מידי . הם שם כדי להבטיח שכשתגיעו אתם כבר תהיו מוכנים לקראתם . אז מה בכל זאת עושים כשיש מכשולים ? מנסים להבין איך לטפס עליהם , מנסים ללכת ישר דרכם , או ללכת מסביב .. כל אחד בוחר לו את הדרך המתאימה להתגבר על המכשולים – אין כאן נכון ולא נכון , כל מקרה אינדיווידואלי בייחודיות שלו ..זכרו תמיד שהם שם כדי לחשל אתכם בדרך להצלחה !!
7.      איך מתרכזים פה ?
מי מאתנו , כילד/ה , נער/ה לא מצא/ה את עצמו/מה  מידי פעם בוהה בנקודה נסתרת מאחורי המורה וחושב אינספור מחשבות שלא בהכרח קשורים למה שנאמר בכיתה , או גרוע מזה מנהל שיחות עם החברים לכיתה עד שהמורה תופסת אותו.. מה לעשות שהשיעור לא מעניין , המורה לא מעביר את החומר בכיף ויש עוד מיליון דברים להספיק היום ? וזה לא כ"כ משנה את העובדה שדווקא עכשיו חשוב להתרכז כי עכשיו החזרה למבחן של מחר .. אז מה עושים ? עדיף ורצוי לשבת קרוב למורה וללוח כך שאפשר לראות את מה שהמורה אומרת ורושמת . ישיבה זקופה שולחת מסר למוח להתעורר (בדוק!) , כשהמורה מדברת התרכזו בפה ובעיניים שלה , צביעת מנדלות לילדים ומתבגרים – שאפשר למצוא היום כמעט בכל חנות , מרוקנת את הראש ממחשבות ומאפשרת למוח לקלוט מידע חיצוני ( אם ההורים והמורים מסכימים – זכיתם !) והכי חשוב – אל תשכחו ... אחרי שהתרכזתם והתאמצתם להקשיב תיכף יוצאים להפסקה !
8.      להיכנס לקבוצה מגובשת :
הילדים הם  יצורים חברתיים , הרבה יותר קל להם להתחבר אחד לשני . כולם רוצים ליהנות מידידות ולהרגיש שייכים לקבוצה . כל אחד מהילדים מסוגל להיות חבר טוב שיכול לתרום לקבוצה מאופיו ורעיונותיו השונים . לעיתים הקבוצות מגובשות ולמרות המאמצים הרבים להשתלב בתוכן – החברים בקבוצה לא משתפים ילדים אחרים ... אם כן , מה עושים ? קודם כל קח לך רגע כדי להבין מה הם עושים , אחרי שקלטת אותם , תוכל להציע להם עזרה או רעיון חדש ... זרום עם מה שהם עושים באותו הרגע ( משחק כדורגל למשל ) , החמא לחבריך על הלבוש או על משהו שאמרו ... אם התאמצת להשתלב ועדיין השאירו אותך בחוץ – אל תתייאש !! זכור מחר הוא יום חדש . 
 
 
9.      ממחשבה לעשייה :
לפעמים הראש מלא ברעיונות שאנחנו רוצים לעשות אבל אין לנו מושג מאיפה להתחיל ... מה לעשות ? מה כדאי ? לא נחה עלינו המוזה ... הרבה פעמים אנחנו כמעט שם ואז אנחנו מקבלים רגליים "קרות" ופשוט נשארים במקום בלי לעשות שום דבר , בלי לנסות ... אז מה עושים ? פשוט מאוד – אוזרים אומץ ומתחייבים על רעיון  מסוים , לאחר מכן מתחילים במשהו קטן שהחלטנו לקחת מכל המכלול הזה שנקרא רעיונות . מכינים שיעורי בית ובודקים כל רעיון לגופו . בעקבות הצעד הקטן הזה שהתחייבנו עליו עובדים לאט . בודקים את עצמינו על כל צעד עד שאנחנו בטוחים ! לאחר מכן מתחילים לשתף , לדבר ולהתקדם ...  זכרו , כל רעיון גדול התחיל בצעד קטן .
 
10.  האמינו בעצמכם :
באימונים שלי הרבה פעמים אני  מבקשת  מהילדים והמתבגרים לכתוב על דף את המחשבות שצצות ועולות במוחם במשך היום , מלבד דאגות , על דברים שעדיין לא קרו וגם לא בטוח שייקרו ,  הדפים מלאים לרוב בכל אותן מחשבות שליליות שהם חושבים על עצמם או שומעים מסביבתם . אותן המחשבות מנהלות  את ההתבוננות שלהם על תחומי החיים , כמו גם את ההתנהלות שלהם במצבים השונים . אז מה עושים ? כהורים , יש לנו חלק גדול בבניית הדימוי העצמי שלהם , ובביטחון שהם משדרים לסביבה . ולכן , הדבר החשוב ביותר הוא לדלות מתוך הסיפורים שלהם את כל אותן העוצמות שבהן השתמשו . דבר נוסף וחשוב הוא ללמד אותם להתבונן על ההצלחות הקטנות שהיו להם באותו יום – התבוננות חיובית משנה את תפיסתם ובונה להם דימוי חיובי בעצמם.