כותרת
> C;
1/1
חדשות

הוועדה המחוזית אישרה את תוכנית המיתאר הכוללנית לנהריה

נהריה חדשותפורסם: 09.01.19 , 09:44ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:


התוכנית כוללת תוספת של כ-8,000 יח"ד, שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של יותר מ-75,000 תושבים.
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז צפון, אוֹרי אילן: "אחת ממטרות התוכנית היא להחזירה למפת התיירות בישראל"

התחדשות עירונית, פיתוח התיירות ושדרוג התשתיות לתחבורה הציבורית. נהריה, מראה כללי צילום: RITVO PHOTOGRAPHY
 
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון שבמינהל התכנון, אישרה למתן תוקף תוכנית מיתאר כוללנית לנהריה.
התוכנית מציעה כ-37 אלף יחידות דיור (תוספת של כ-8,000 יחידות דיור על הקיים), שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של יותר מ-75 אלף תושבים.
התוכנית מייצרת את התנאים לחיזוק ולהתחדשות עירונית במרכז העיר, במטרה לייצר תנאים טובים יותר למימוש הזכויות המאושרות, שלא מומשו עם השנים, והיא תהווה עתה בסיס תכנוני להגדלה משמעותית של המלאי התכנוני בנהריה לעשורים הבאים.
על כן, התוכנית מייצרת את התנאים לחיזוק ולהתחדשות עירונית במרכז העיר באמצעות יצירת ליבה מסחרית ותיירותית משמעותית, ופיתוח מרכז העיר כמוקד מסחר ותעסוקה עם קשר לים ולטיילת.
נוסף על כך מייצרת התוכנית תנאים למשיכת אוכלוסייה מגוונת לעיר ע"י יצירת פתרונות דיור מגוונים לכל סוגי האוכלוסייה, ובמיוחד לצעירים.
 
פיתוח המסחר והתעסוקה
התוכנית מאפשרת חיזוק והגדלת הבסיס הכלכלי והתעסוקתי בנהריה ע"י ניצול יתרונות יחסיים קיימים, פיתוח תעסוקה עתירת ידע מגוונת, פיתוח מסחר ברמה אזורית, מסחר תיירותי וניצול יתרונות לגודל בתחום השירות הציבורי.
כמו כן תייצר התוכנית מערך שטחים הפתוחים בעיר, ע"י הוספת פארק עירוני חדש בעיר, פיתוח הטיילת לכל אורכה, לרבות שילוב שירותי תיירות וחוף, והוספת שטחים ציבוריים פתוחים בשכונות המערביות.
התוכנית גם מציעה תוספת שטחי ציבור בין המידעטק וקרית החינוך, יצירת מרכז תרבות וחינוך במרכז העיר ויצירת אינטגרציה בין כל חלקי העיר. בנוסף לשטחים הכלל עירוניים, הוקצו בכל שכונה שטחים למבני ציבור הדרושים לשירות תושבי השכונה.
בין השאר מחזקת התוכנית את אפשרויות התעסוקה בעיר ומציעה אזור תעסוקה בצמוד לתוואי הרכבת, חיזוק אזור המלאכה והמסחר מדרום למרכז העסקים, יצירת עירוב שימושים בלב העיר, וכן הרחבת וחיזוק בית החולים ומוקד תעסוקה ומחקר, כל זאת במטרה לאפשר את מימוש הפוטנציאל לשדרוג סביבתי, תוך יצירת מקומות עבודה בקרבת אזורי מגורים ובתוכם, עפ"י עקרונות פיתוח אורבני בר-קיימא. התוכנית מציעה גם תוספת מסחר ומשרדים במתחמים קיימים, ציר הגעתון, לוחמי הגטאות ומרכז העסקים הקיים.
 
שדרוג מערך התחבורה
בהיבט התחבורתי, התוכנית משפרת את מערכת התחבורה ע"י מתן עדיפות לתחבורה ציבורית, רוכבי אופניים והולכי רגל. בפרט קובעת התוכנית, כי יוקם מסוף תחבורה ציבורית בסמוך לבית החולים.
עוד כוללת התוכנית הארכת קו המטרונית מחיפה והקריות עד נהריה. מאחר שנהריה הינה עיר מישורית המתאימה לתנועת אופניים, קובעת התוכנית כי תוקם רשת יעילה של שבילי אופניים, שתכלול מקומות חנייה לאופניים.
כמו כן מתייחסת התוכנית להקלת העומס בכניסות ובמרכז העיר, ודילול התנועה העוברת דרכה. 
בנוסף תחזק התוכנית את תפקודה של נהריה כעיר תיירות, באמצעות שדרוג ופיתוח מרכז העיר והטיילת, פיתוח תיירות המתבססת על ים וספורט ימי והשתלבות בתיירות הכפרית ובמוקדי המשיכה במרחב נהריה.
התוכנית מציעה גם חיזוק ופיתוח מוקדי תיירות בצפון ובדרום העיר המחוברים ע"י טיילת, הוספת שימושי מסחר ובידור, וכן עידוד מגוון אפשרויות אירוח, כגון מלונות, מלוניות וחדרי אירוח פרטיים. בנוסף מתוכננים לקום מסלולים להולכי רגל ורוכבי אופניים שיחברו בין חלקי העיר ובין מרכז העסקים וחוף הים, עד לראש הנקרה מצפון.
גם תחום הספורט לא יוזנח, כאשר התוכנית מציעה מוקדי ספורט וספורט ימי, באמצעות יצירת תנאים לחיזוק מערכת מתקני הספורט כבסיס לתיירות ספורט ולמתן שירותים אזוריים למרחב הכפרי שמחוץ לנהריה. כמו כן מאפשרת התוכנית הקמת מרינה חדשה.
עורכי תוכנית המיתאר הם האדריכלים דזמונד קפלן ודפנה נבו.
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז צפון, אוֹרי אילן: "נהריה היא עיר עם מסורת ארוכת שנים של תיירות פנים, ואחת ממטרות התוכנית היא להחזירה למפת התיירות בישראל. משום כך,
התוכנית שמה דגש על היבט זה, תוך שימור וחיזוק המוקדים התיירותיים בעיר, כדי להחזירה לאופי ההיסטורי שלה, זאת בנוסף לחיזוק ההיבטים האורבניים, ובכלל זאת חיזוק ליבת המסחר, הקלת העומס בכניסה לעיר ותיעדוף תחבורה ציבורית והגדלת השטחים הפתוחים".

הכתבה פורסמה בעיתון "מבט נהריה וגליל מערבי". לכתבות נוספות יש להיכנס לאתר: mabatnet.co.il