כותרת
> C;
1/1
תלמידים ונוער

מערך החינוך המיוחד בנהריה

נהריה תלמידים ונוערפורסם: 11.07.19 , 09:39ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

צוות החינוך המיוחד בעיריית נהריה השלים בשבוע שעבר את הליך ועדות הזכאות והאפיון בעיר. במהלך ארבעת החודשים האחרונים התקיימו 386 ועדות והעיר נהריה נכנסה לפיילוט של יישום חוק החינוך המיוחד, יחד עם מחוז צפון.

הרפורמה בשנה זו כללה מספר שינויים. הראשון, האחריות לניהול הועדות עברה מהרשות המקומית למשרד החינוך ונבחרה יושבת ראש מטעם משרד החינוך שניהלה את הועדות. השנייה, ועדות הזכאות והאפיון דנו ברמת התמיכה לה התלמיד זקוק, תוך שימת דגש על התפקוד כפי שדווח על ידי המסגרת החינוכית והשלישית, הבחירה בסוג המסגרת החינוכית (חינוך מיוחד או רגיל) ניתנה להורים שילדיהם קיבלו זכאות.

התלמידים שעלו לוועדה הגיעו לאחר איתור ליווי והדרכה של צוות השירות הפסיכולוגי והמתי"א שנמשך גם לאחר הועדות. לוועדות קדמו ישיבות טרום זכאות של הנהגת החינוך המיוחד בעיר בהובלת אגף החינוך מול כלל המסגרות החינוכיות בעיר. בימים אלו שוקדים באגף החינוך על שיבוץ התלמידים למסגרות השונות, בדיקת היתכנות פתיחת כיתות ובקשות לתקנים ממשרד החינוך, כמו גם הפניית התלמידים הזקוקים למסגרות חוץ, לוועדות השיבוץ ברשויות השונות.

בעיר נהריה פעלו בשנת הלימודים החולפת 11 גני חינוך מיוחד הכוללים כ-110 תלמידים בסה"כ. הגנים מחולקים לפי סוגי המענים להם זקוקים התלמידים- גני תקשורת, גנים שפתיים התפתחותיים ואף שני גנים במגזר החרדי. בכל גן מלבד גני התקשורת יש עד כ-13 תלמידים, גננת לחינוך מיוחד, סייעת וצוות פארא-רפואי הכולל: מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, מטפלת רגשית ופסיכולוגית. לכל תלמיד נבנית תוכנית אישית.

בבתי הספר בעיר פועלות כיתות לתלמידים לקויי למידה, כיתות מקדמות לתלמידים בעלי משכל גבולי, כיתות תקשורת לילדים המאובחנים על רצף הפרעות התקשורת, וכיתות רגשיות לילדים בעלי הפרעות רגשיות. בדומה לגנים גם לכיתות נכנס הצוות הפארא-רפואי לפי דגשים שונים בהתאם למגוון הלקויות והצרכים השונים על פני כל הגילאים. לדוגמא בגיל כיתה א' מרפאה בעיסוק מטפלת בוויסות חושי, בחלקים הגרפומוטוריים, ואילו בחטיבת הביניים בהכשרה והתארגנות לתעסוקה.

בכל העיר פועלות 21 כיתות חינוך מיוחד בבתי הספר הרגילים ובאגף החינוך בעיר מאמינים בשילובם של בעלי הצרכים המיוחדים בבתי הספר הרגילים, תוך הבנה עמוקה לתרומה האדירה שלהם למרקם האנושי בחברה ולערך המוסף של קבלת השונה.

שלושה בתי ספר לחינוך מיוחד בעיר, העושים עבודה נפלאה במתן מענה מותאם וכוללני לבעלי צרכים מיוחדים בכל מחוז צפון. בית ספר הגליל- לכיתות א'-ו' עם יכולות תקינות קשיים התנהגותיים ורגשיים. בית ספר אילנות, המהווה מסגרת לתלמידים מכיתה א' ועד גיל 21. בית הספר מיועד לתלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית קלה עד בינונית. בית ספר אפיק- הפועל במתחם המרכז הרפואי לגליל ומספק מענה לתלמידים המאושפזים בבית החולים.

בניגוד לעבר, היום בעיר יש מענה לכלל הגילאים בתחום הפרעות התקשורת: שלושה גני תקשורת פועלים בשנת תשע"ט ומתוכנן להיפתח גן נוסף בשנה הבאה. ישנן כיתות תקשורת בבית הספר היסודי "בגין", בחטיבת הביניים "נופר" ובחטיבה העליונה ב"שחקים". בשנת הלימודים הבאה עתידות להיפתח עוד שתי כיתות: כיתה בבית הספר "אוסישקין" וכיתה נוספת בחט"ב "נופר".

במשך שנים יש מצוקה גוברת והולכת אצל בעלי הפרעות התקשורת בתפקוד נמוך. המענה האזורי בדמות בית ספר "חורשה", השייך למטה אשר, עמוס ולא מסוגל לקלוט את כלל התלמידים הזקוקים לבית ספר לחינוך מיוחד. ראש העיר, רונן מרלי הוביל מהלך בשיתוף מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון לפתיחת בית ספר לחינוך מיוחד חדש בעיר נהריה לתלמידים עם הפרעות תקשורת. בית הספר עתיד להתחיל לפעול כבר בשנת הלימודים תש"פ.

צילומים קרדיט עיריית נהריה