כותרת
> C;
1/1
חינוך

שעת חינוך – שנת שינוי וקריאה לחישוב מסלול מחדש

נהריה חינוךפורסם: 04.01.22 , 14:34ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

טלטלה עזה משפיעה בימים אלו על כל מערכות חיינו, ובכללן זו החינוכית. כולנו הוכנסנו בעל כורחנו לסיר לחץ שנבע בין היתר מהסגרים, מהאיום על הבריאות והפרנסה, ומאי היכולת לצאת לחופשות אוורור. המורים והתלמידים נאלצו לבלות שעות רבות מול המסכים וחיי החברה התנהלו כמעט לחלוטין ברשתות החברתיות. לכשנפתחו הסגרים, האלם הכפוי הפך לעתים לאלימות, הבדידות - להשתבללות, והחרדות הובילו את חלקנו לשיתוק ואחרים לחיפושי משמעויות.

הספינה הטרופה של מערכת החינוך שיוועה לקברניט שלא יחשוב רק על פתרונות שטחיים, כגון הפחתת החומר בבחינות והמרת חלקן הגדול להיבחנות פנימית, אלא ינצל את הגלים לטובת חישוב מסלול מחדש - תוך התייחסות למטרות החינוך בכלל ובפרט ליעדים הקשורים לבחינות הבגרות והמיצ"ב, שמהוות לצערנו מגדלור יחיד כמעט למערכת כולה.


הפתרונות אינם קלים, הם מחייבים חשיבה מחוץ לקופסה ודורשים אומץ לשנות את הפרדיגמה הקיימת והנוחה. אני קורא להקמת מועצה לאומית שתורכב מאנשי חינוך, מנהלים ומורים, מלווים בחוקרי חינוך, שתעז לעצב את המגדלור החדש ולראות במערבולת והסערה - הזדמנות פז. אינדיקציות לצורך בשינוי אנו מוצאים גם בשוק העבודה המשתנה לנגד עינינו. גל התפטרות עצום מציף ענפים רבים וביניהם גם את מערכת החינוך. מעסיקים מחפשים עובדים בנרות וחברות רבות יוצאות מגדרן בכדי לשמר את עובדיהן מפני בריחה או קבלת הצעות מפתות במקומות אחרים.

שנת 2021, שהגיעה לסיומה, הוכיחה מעל כל צל של ספק כי מערכת החינוך, שעוצבה לצרכי המהפכה התעשייתית של המאה ה-19, איננה רלוונטית עוד במבנה הנוכחי שלה, והיא איננה מכינה את ילדינו למציאות שיפגשו ברגע שיסיימו בה את מסלול לימודיהם. בדיוק מתוך הנחה זו, השקנו ברשת החינוך "עתיד" לפני כחצי שנה תכנית דגל, "חלוצים" שמה, שנועדה לתמוך בצוותי חינוך מובילים בבתי הספר בבניית תהליכי השינוי הנדרשים. אנו מערערים על כל פרדיגמה, סדירות, מבנה ארגוני ודפוסי למידה מוכרים - ויחד עם מומחים בתחומי דעת שונים עומלים על בניית מוסד חינוכי מבוסס אימון מיומנויות וכישורים.


אנו רואים לנגד עינינו מסגרת חינוכית המדמה חדר כושר, שיודעת לבנות תכניות למידה מותאמות אישית, ועל בסיס ידע נרכש - מאמנת ברמות שונות חשיבה ביקורתית ויצירתית, יזמות, חדשנות, תקשורת, עבודה בצוות, בניית שותפויות, משא ומתן. בשנת הלימודים הבאה נשיק שני בתי ספר חדשניים שיעבדו אחרת ויעלו על מסלול חדש ורלוונטי. תהיה בהם למידה בינתחומית והתנסותית, בחירה מרובה, רב גילאיות, למידה מתוך אתגרים ובעיות אקטואליות. נמצא שם סביבות ואמצעי למידה מגוונים, מנטורים ומאמנים, לוח זמנים גמיש והרבה שיתופי פעולה מקומיים וגלובליים בין הלומדים במרחב למידה פתוח – לקהילה הסובבת. המטרה: לפתח בוגרים ואזרחים טובים יותר, הבשלים יותר לאתגרים שהחיים בדורנו מזמנים.

דני פסלר, קרדיט צילום - יחצ רשת עתיד