לא רק חנויות באמזון, גם קהילת פייסבוק, פרופיל באינסטגרם ואפילו קבוצת ווטסאפ יכולים לספק לכם תוספת הכנסה. איך זה עובד
את נושא הנדל"ן – נכסים בנויים או קרקעות למגורים, מסחר, תעסוקה וכן הלאה – אין צורך להציג. רבים מאיתנו כבר מכרו או רכשו בעבר נכס כזה, כחלק מתחום מסחר שהתפתח על פני מאות שנים. ישנם לא מעט אנשים שעבורם, נכס כגון דירה, בית או חנות הוא מקור הכנסה פסיבי – הם משכירים אותו ונהנים מדמי השכירות. אך האם ידעתם שקיימים גם נכסים דיגיטליים – המסוגלים אף הם להניב לנו כסף, ממש כמו כל עסק אחר?
במקום ברחוב העירוני, במרכז המסחרי או בקניון, נכס דיגיטלי נמצא באינטרנט, כלומר בכל מקום. המשמעות היא שגולשים מכל העולם יכולים להגיע לנכס שלכם, בין אם הם על הספה בבית, בתור בקופת חולים או בכלל בצד השני של העולם. הוא גם יכול להיות פתוח 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע – אם תרצו בכך. הנגישות הזו הופכת את הנכסים הדיגיטליים לבעלי פוטנציאל הכנסה משמעותי עבור כל מי שמחפש נכס מניב.
אז מה הם נכסים דיגיטליים?
ההגדרה פשוטה היא כל פורמט תוכן באינטרנט שאפשר להפיק ממנו כסף. לא מדובר רק בחנות אונליין, אלא גם בקהילות פייסבוק, חשבונות טיקטוק, טוויטר, אינסטגרם וכן באתרי תוכן או בלוגים שבהם ניתן להציג פרסומות. העיקרון הוא בסיסי – ככל שתמשכו יותר גולשים לנכס הדיגיטלי שלכם, בין אם הוא חנות, פרופיל טוויטר או אתר עם פרסומות גוגל, תוכלו להרוויח ממנו יותר כסף.
איך עושים כסף מנכסים דיגיטליים?
דוגמה מרכזית לנכס דיגיטלי הוא אתרים בהם משולבות פרסומות. ניקח לדוגמה אתר המעלה כתבות ומאמרי דיעה בנושאים פיננסיים. בעלי האתר יכול להציב בו פרסומות של גוגל או גורמים אחרים, וככל שיותר גולשים באתר יקליקו על הפרסומות, הדבר יניב כסף לבעלים.
דרך אחרת להרוויח מנכס דיגיטלי היא שיווק שותפים. למה הכוונה? נאמר שיש לכם חשבון אינסטגרם פופולרי עם אלפי עוקבים, בתחום עם פוטנציאל מסחרי משמעותי – כגון איפור, אופנה, מוצרים לבית וכן הלאה. ייתכן בהחלט שמפרסמים של מוצרים בתחום זה, ישמחו לשלם לכם תמורת קידום של המוצר שלהם בנכס הדיגיטלי שלכם, למשל באמצעות המלצה שלכם או מתן קוד קופון לעוקבים.
וכמובן, קיימת גם האפשרות לפתוח חנות. כיום, אתם כבר לא חייבים שיהיה לכם מחסן בבית כדי למכור מוצרים. בשיטת ה"דרופ שיפינג ", תוכלו לבנות חנות דיגיטלית, לאפשר ללקוחות לבחור מבין מגוון מוצרים, ורק לאחר שיבצעו את ההזמנה – לפנות לספק אחר, שהוא זה שיספק את המוצר, בעוד אתם תגבו על כך עמלה.
מה צריך בשביל נכס דיגיטלי שעובד?
ראשית, כמו שחנות פיזית זקוקה למבנה, חיבור לחשמל ומים, ריהוט מתאים, אישורים מהעירייה וכן הלאה – גם הנכס הדיגיטלי זקוק לתשתית חזקה. תשתית זו כוללת אינטרנט ביתי חזק ויציב שיאפשר תמסורת מהירה של נתונים – שכן קונים בחנות, למשל, שיידרשו להמתין זמן רב מדי עד שהאתר יגיב לבקשות שלהם, עלולים לנטוש במהירות.
בנוסף, נכס דיגיטלי אינו "הוקוס פוקוס". יש להשקיע זמן ומאמצים בהקמתו, ולא פחות מכך בתפעול שלו – לרוב, עניין הדורש כמה שעות מדי יום, ואפילו יותר מכך, תלוי בהיקף ותחום הפעילות. גם השקעה כספית דרושה כאן – שכן יש לשלם עבור השימוש בפלטפורמה בה הוקם הנכס, לספקים של מוצרים ושירותים, וכן לעובדים, אם בחרתם להעסיק כאלה בנוסף אליכם.
סיכום
נכס דיגיטלי הוא דרך מאד נגישה ואף מושכת לתוספת הכנסה– אך חשוב לזכור, שלא כמו השקעה בנכס מניב אחר, הוא לא באמת אפיק הכנסה פסיבי. זאת מכיוון שהוא דורש השקעת זמן וכסף, הן בהקמה והן בתחזוקה שוטפת, על מנת שימשיך להניב ואף יגדל ויתפתח.