כותרת
> C;
1/1
לימודים

אפשר גם ללא רטלין- במרכז הלמידה "לומדים להצליח" בנהריה

נהריה לימודיםפורסם: 21.11.18 , 09:15ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:


אפשר גם ללא רטלין, אומרת אורלי טרבלסי המורה ... במרכז הלמידה "לומדים להצליח" בנהריה.

היום מרום שנותיה אחרי שלימדה מאות ילדים במסגרות פורמליות ובמסגרות פרטיות אורלי טרבלסי אומרת: "לא לרטלין! הכל תלוי בדרך, בהקשבה לילד ולצרכיו ואולי בחומר וכיצד הוא מועבר, יותר מידי מהר לדעתה נותנים את הרטלין כבר מהגיל הצעיר. 
במרכז הלמידה "לומדים להצליח" שבמרכז העיר בקבוצות קטנות וגם ליחידים מקבלים את תשומת הלב.

אורלי נולדה בעיר עכו, למדה בבית הספר דרסקי, הנהלת חשבונות והמסלול הישיר בצבא הייתה שלמת בשלישות, כל אלה היה מספרים.
אחרי הצבא למדה מורה למינהל בויצו חיפה.
נישאה, הביאה 4 ילדים והיום היא סבתא צעירה ל 3 נכדים.
ב-1995 פתחה את "מכללת מתן" במרכז תקוותנו נהריה.
במשך 12 שנים פעלה ממרכז תקוותנו, היו שם קורסים למחשבים, הנהלת חשבונות, מזכירות של משרד העבודה ואחרי 15 שנה נסגרה המכללה.
במקביל קרוב לשנת 2000 היא עשתה השלמה לתואר ראשון בחינוך, "לפני 8 שנים עשיתי הסבה לחינוך מיוחד שבו ראיתי את היעוד בחיי".
כאשר הבנתי שדווקא בחברת השפע הקושי להרבה ילדים מתחיל כבר בגן חובה ובכיתה א'.
חשבתי שאין יותר ראוי ומתאים לעזור לדורות הצעירים, בנתינת בסיס ועזרה בלמידה.
כאשר יוצא ילד עם חיוך והבנה אין סיפוק גדול יותר מיזה, האמא רואה את השינוי בילד ובהצלחות שלו בלימודים.
שיטת העבודה שלי היא בניית תוכנית אישית לכל ילד, כאשר מגיע ילד מגן החובה ומכיתה א' אני בונה יחד איתו את שיטת הלמידה המתאימה לו באופן אישי והכל בנועם.
הילד מחכה להגיע למרכז הלמידה.
כאן הוא יכול להתבטא וללמוד איך אפשר ללמוד בצורה חוויתית.


מתי גילית שאת רוצה לעסוק בחינוך ובהוראה מתקנת?
כאשר סיימתי את הוראת המבוגרים  ב- 2010 שזה תחום יותר יבש וללא ריגושים, אפשר לומר שהייתי באותה התקופה מורה על גלגלים היא אומרת בחיוך.
לימדתי בנצרת, בשלומי וכאן לראשונה ניפגשתי עם בני תיכון ( בני הטיפש עשרה) שם למעשה הבנתי את החסרים שלהם ואת הצורך בהדרכה לשינוי ולימוד דרכי למידה כבר בגיל הצעיר.
כאב לי מאוד לראות את הנערים/ות שחיים על רטלין.
כמובן שעם הזמן נעשו עצלים, אין להם מוטיבציה להתעורר כי הם לא קיבלו את הכלים, מאז ומעולם לעסו להם את החומר אך לא לימדו אותם כיצד ללמוד.
הריצה אחרי החיים באופן טבעי גורמת לבעיה, במיוחד אצל זוגות צערים בראשית דרכם ואצל קריירסטים.
הם אינם מספיקים לתת את המענה, אלא שמים את הילדים במסגרות שלא תמיד מתאימות לילד.
"תמיד הרגשתי שמקצוע ההוראה תפור עלי.
ניסתי להיות סוכנת נדל"ן אך מהר מאד הבנתי שזה לא מקומי וחזרתי ללמד באורט בראודה, במכללה למינהל, מכללת עתיד במעלות ובחיפה.
תמיד עסקתי בהוראה של מבוגרים.

מתי בא השינוי?
אחרי שלמדתי חינוך מיוחד התמחתי בהוראה מתקנת כאשר כבר שם הבנתי "שאין מה לתקן אצל הילד" למעשה אני מהאסכולה של הוראה מכוונת ומותאמת לכל ילד לפי צרכיו.
הרעיון שלי הוא בהעצמה של הילד.
בשנתיים שלוש הראשונות עבדתי מתוך הבית ובאופן פרטי בבתים.
בעקבות העלייה והביקוש של הילדים וההורים והצורך הגדול של הילדים לשיעורים פרטניים, החלטתי לפתוח במרכז העיר 'מרכז למידה'.
במקום נגיש לכולם, מרכז למידה יחיד ומיוחד עם יחס אישי וחם, אמונה בילד, למידה חוויתית או קבוצתית אפילו של שניים שלושה ילדים למען תהיה אינטגרציה וילמדו לעבוד בקבוצה.

במה את שונה ממרכזי למידה אחרים, והאם קיימים כאלה בנהריה?
ישנם מקומות למידה אחרים הפונים לילדים עם לקויות של קשב וריכוז ובעיות ריגשיות, הם מקבלים סידרת טיפולים.
ילדים אלה מאובחנים ומתויגים.
הילד שמגיע אלי לא בהכרח עבר איבחון אלא צריך עזרה, הוא/היא יכולים להגיע אלי כמה שירצו.
אפילו לבוא עם חבר וללמוד יחד.
התגובות של הילדים "הצלחתי", "איזה כיף", "עכשו אני מבין את התרגיל".
לדוגמא: הגיעה אליי תלמידה בכתה ו' שכבר התיאשה ממתמטיקה.
בסוף השיעור היא אמרה "אני רוצה ללמוד רק עם אורלי".
אמא אחרת ספרה שהיא כל כך מרוצה מהבן שלה עד כדי כך שהיא חזרה להודות למי שהמליצה על מרכז הלמידה.

איזו מן תלמידה את היית?
הייתי מאד שקטה ומופנמת בגיל יסודי, חסרת ביטחון.
כל פעם שהיו שואלים אותי שאלה הייתי מסמיקה.
אפילו התרגשתי לקרוא לפני הכיתה.
בחטיבה ובתיכון זה השתנה, היום שאני בוגרת ממרום שנותיי חשוב לי להעביר את המסר: השמיים הם הגבול!

בשנים עברו לא תייגו אותנו, לא דיברו על בעיות קשב וריכוז, ילד שלא הבין או יותר נכון שהיה תזוזתי היה מבלה חלק מהזמן בחוץ או ב"עבודות רס"ר".
מה שאני עושה, זה להעצים את התלמיד, נותנת לו את הכלים להתמודד, מנחה אותו איך לעמוד בפני כיתה.
זה נותן מענה לכל הילדים מכל קשת.
מגן חובה ועד התיכון.
לבגרויות- יש במרכז מורים בעלי מקצוע שמגישים לבגרויות.

מדוע התלמידים בוחרים במרכז למידה ?
אני מאמינה כי במרכז הלמידה הדגש הוא על:
* הגברת הביטחון העצמי.
*עידוד ומוטיבציה ללמידה.
*אסטרטגיות למידה.
*מיומנויות והתארגנות נכונה ללמידה.
*למידה חווייתית.
*פיתוח חשיבה ביקורתית.
התלמיד הופך להיות גם המורה בשיעורים, עומד בלוח ומסביר את התרגילים.

אני כותבת ספר ואני כבר מתקרבת לסיומו, למעשה ספר לחיזוק והעצמת הילד.
10 המפתחות להעצמת הילדים, במקביל יצרתי מחברת שנקראת " הכרת התודות שלי".
בה אני מסבירה את חשיבות התודה, שלא כל הזמן הדברים הם מובנים מאליהם.
הילדים וההורים מקבלים הדרכה, הילד כל יום צריך לכתוב בה על מה שהוא מודה ומהרהורי ליבו.
את המחברת אני נותנת לפעמים ככלי טיפול או הדרכה להעצמת הילד.


מה העלות של ה'תענוג' הזה?
כ- 400  ש"ח לחודש, שכוללים 8 שיעורים של שעה.
שיעור פרטני אחד על אחד עולה 100 ש"ח.
במרכז הלמידה של אורלי מרגישים את היחס החם ,שיתוף הפעולה ובמיוחד החופש להתבטא.
נוצרים קשרים אישיים עם הילדים היותר בוגרים, בחופשים אנו עושים יום כייף לפי הגילאים במרכז, משחקים בקניון וכן בבריכת הכדורים ברגבה, כולם מחכים לזה בחנוכה.

מטרתו של המרכז היא צמצום פערים לימודיים ותרבותיים, שילוב הילדים בקבוצות למידה עם חבריהם לכיתה. 
המרכז מיועד לילדים עולים וותיקים גם יחד.
הלמידה מתמקדת בתגבור מקצועות הליבה: מתמטיקה, שפה ואנגלית בשילוב תכנית העשרה חברתית.

לסיכום, מאחלת לכולם שנת לימודים מוצלחת, פוריה ולהורים, שיגדלו את הילד לאהבה ולהיות מאושר עם עצמו, שלם עם עצמו וכך הוא יצליח! 
כל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו ויעצים אותו- זו הדרך שלי.

לאתר של מרכז למידה-לומדים להצליח <<