אף אדם לא חף מטעויות בחייו, בטח שלא בחייו המקצועיים. על אף הכוונות הטובות ותחושת השליחות, גם במקצוע הרפואה ישנם מקרים של רשלנות רפואית שיכולים לגרום לנזקים רפואיים, נפשיים וכלכליים למטופל. אז באילו מקרים עולה חשד לרשלנות רפואית?
רשלנות רפואית בהגדרתה היא מתן שירותים רפואיים תוך סטייה מרמת הזהירות הסבירה, כאשר בעקבות סטייה זו נגרם למטופל נזק, שיכול היה להימנע לולא סטייה זו.
במהלך חיינו אנו נפגשים רבות עם מוסד הרפואה, בקופות החולים ובבתי החולים, בלידה, בניתוחים, באשפוזים. זה יכול להיות ספציפית אנחנו, או מישהו קרוב אלינו, ועל אף שמרבית הרופאים ואנשי הרפואה בארץ עושים כמיטב יכולתם, עדיין קורים מקרים של רשלנות רפואית. עלינו להקשיב לאינטואיציות שלנו, לשאול שאלות, ולקבל את המידע במלואו מן הרופא המטפל, את אופן הטיפול והאלטרנטיבות, ואת ההשלכות של כל אחת מדרכי הטיפול, ולעתים אף להטיל ספק.
- היריון - לצערנו, קיימים לא מעט מקרים של רשלנות רפואית בזמן המעקב אחר ההיריון או בזמן הלידה. זה יכול להתבטא בחוסר אבחון של מומים שניתן היה לאבחן במהלך ההיריון, אי הוצאה של שלייה בשלמותה, חוסר הפנייה לניתוח קיסרי בזמן, סיבוכי פגות, אבחון בזמן סביר של סכרת היריון וכד'.
- אבחון שגוי של מחלה – מקרים בהם הרופא אבחן שהמטופל סובל ממחלה אחרת או לא הצליח לאבחן את החולה כלל, על אף שניתן היה, ולמטופל נגרם נזק רפואי, נפשי, או כלכלי בעקבות זאת.
- אבחנה מאוחרת – מקרים בהם מחלת המטופל אובחנה בשלב מאוחר מידי וחלה התדרדרות שיכולה הייתה להימנע לו היו מאבחנים את המחלה בזמן, וניתן היה לאבחנה מוקדם יותר, וניתן היה להתחיל בטיפול שהיה מונע התדרדרות, או אפילו ממגר את המחלה לחלוטין.
- מתן טיפול שלא לצורך – מקרים בהם רופא נתן למטופל טיפול שלא לצורך, כמו תרופה שגרמה לו לנזק או לניתוח לא נדרש.
- מינון שגוי של תרופה – מקרים בהם המינון שרשם הרופא לא נכון או אף מיותר והחמירו את מצבו הגופני או הנפשי של המטופל.
- מתן טיפול ללא הסכמתו המודעת של המטופל – מקרים בהם בוצע טיפול כאשר המטופל לא היה מודע למעשיו או להשלכות מעשיו.
- בזמן ניתוח – מקרים בהם בוצעה פעולה במהלך הניתוח באופן רשלני, כמו תפירה לא מוצלחת של המקום המנותח או הוצאה של חלק מגידול ולא כל הגידול בשלמותו.
רשלנות רפואית יכולה להופיע בכל מקום; טיפול לא נאות של שפעת חורף שהסתבכה, אבחון לקוי של מחלה, מעקב היריון לא תקין מצד הרופא, וסיבוכים מיותרים בניתוחים מורכבים. לצד האמון שאנו רוכשים כלפי רופאים, אל לנו לוותר על הספק כאשר הוא עולה. שאלו שאלות רבות ככל שתוכלו ואל תוותרו על מלוא המידע.