כותרת
> C;
1/1
התפתחות אישית

מפגש בין עתיק לחדש – ברוח ה-NLP

נהריה התפתחות אישיתפורסם: 27.09.23 , 10:46ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:


ענת דור, מאמנת ב-NLP לפיתוח מנהיגות פנימית בחיים, מגלה כיצד היא מוצאת בספרה "חוכמת השבוע" זווית ראייה חדשה לטקסט ההיסטורי של התורה, כשבכל פרשה יש קטע המוצג מנקודת מבט של ה-NLP

ענת דור, מאמנת ב-NLP לפיתוח מנהיגות אישית באתגרים שונים של החיים, לסטודנטים עם הפרעות קשב וריכוז, בזוגיות ובהורות ומרצה על הבחירה בחיים - "הזדמנויות מעצבות חיים", הוציאה בימים אלו מהדורה שנייה של ספרה "חוכמת השבוע - כלים לצמיחה אישית" העוסק בפיתוח מנהיגות אישית. הספר מופץ בחנויות הספרים ובהן סטימצקי וצומת ספרים ברחבי הארץ.

בספרה של ענת דור מוצגת זווית ראייה חדשה לטקסט ההיסטורי הנפלא של התורה. בכל פרשה יש קטע המוצג מנקודת מבט של ה-NLP - גישה המכוונת למצויינות בחיים. בנוסף לחדשנות שבגישת ה-NLP מוענקים לקורא כלים להתנהלות בחיי היום יום ובמצבים מאתגרים שמזמנים החיים. כך למעשה מאפשר המפגש בין עתיק לחדש את הידוק הקשר של הקורא עם שורשיו. כל מי שקורא את "חוכמת השבוע" יכול להתחבר לפרשת השבוע שלו (בתאריך העברי שבו נולד) ולקבל ממנה הכוונה וחיזוקים רלוונטיים עבורו. הספר פרקטי בכל הנוגע לרעיונות לדרשת בר מצוה, לשולחן השבת ולכתיבת ברכות לימי הולדת ולאירועים. הוא שימושי לאנשים העוסקים בעיצוב התנהגות של אנשים: הורים, מחנכים, יועצים, מטפלים, מאמנים, מדריכים ועוד.

רונית גולדברג, מאמנת בכירהM.S.W (nlp Mster Trainer) , מנהלת אקדמית של מרכז "מטרות" והנשיאה בישראל של הארגון הבין-לאומי IN-NLP, כותבת בכריכה האחורית של "חוכמת השבוע": "ענת משכילה לשזור את סיפורי התורה עם מצבי חיים מאתגרים שאנו פוגשים לא מעט בתהליכי אימון. האינטגרציה שהיא עושה בין עולם התורה לבין עולם ה-NLP מעוררת השראה ופותחת את החשיבה לאפיקים חדשים. מומלץ בחום לכל מי שהאימון הוא תחום עיסוקו ולכל מי שרוצה להעמיק את תובנותיו ולרכוש כלים אפקטיביים להתנהלותו היום-יומית".

ענת, נשואה, אם לילדים וסבתא, כותבת שירה מתבוננת בחיים ומתכננת להוציא לאור ספר שירה מאוסף שיריה, שלאחרונה הופיעו שניים מהם בתערוכה "אוצרות טבע" (אוצרת: גליה שכטר) שהוצגה בגלריית תיאטרון היהלום ברמת גן. בעבר הנחתה תוכנית רדיו שבועית בשם "חיים בטוב עם ענת דור". כמו כן היא הנחתה סדנאות "הרזיה דרך הראש" לירידה במשקל בעזרת שינוי התוכנה הפנימית במוח בכלי ה-NLP ודימיון מודרך.

ענת: "סדנאות ההרזיה שאני מעבירה מתאימות לנשים שבעיית ההשמנה שלהן היא רגשית. השימוש ב-NLP מסייע לגלות ולהבין מהו הגורם הרגשי להשמנה ולתת לו מענה חלופי מספק, להחזיר את מנגנון הרעב והשובע לתפקוד מחודש ולהקנות דרך חיים טבעית הנתמכת בחשיבה ודיבור חיוביים ובהתנהגות המתאימים להרזיה. השיטה מתאימה לאנשים שהבעיה שלהם אינה ביולוגית אלא רגשית".

היא מודה כי בילדותה הייתה ילדה שקטה אך שובבה. "אמי ז"ל היתה אשה רצינית וקפדנית ואני חושבת שכבר אז, אולי בלית ברירה, הצלחתי להבין את החשיבה שלה, מה שעזר לי להשיג את מה שרציתי ממנה. גדלתי ברמת גן ובגיל עשר אמי נפטרה. במשך שלוש שנים חייתי בפנימיית הדסים. למרות הקשיים היו אלה שנות ה'אוניברסיטה של החיים' שלי. בהדסים למדתי להתחבר לאנשים ולילדים, פיתחתי קשרים טובים עם כולם, למדתי לחיות בשותפות עם חברות בחדר, להיות עצמאית ולסמוך על עצמי. בהדסים היה לי ניסיון רע בשימוש בשפה. אמרתי למדריך שלי בזמן שאכל בחדר האוכל: 'בתיאבון ושיתקע לך בגרון'. רציתי להצחיק אבל פגעתי בו מאוד. הוזמנתי לשיחת נזיפה עם אבי, שנאלץ להגיע במיוחד לפנימייה כדי לשמוע על על מעשה השובבות שלי. מאבא שלי, שהיה ניצול שואה, למדתי אופטימיות, אהבת אדם, ערך החיים וחיים על פי ערכים. בהמשך חזרתי הביתה כי אבי התחתן שנית, ובגלגול השני הייתה משפחתי כמו משפחת בריידי - סדרת טלוויזיה ששודרה באותם ימים".

היא לא תשכח לעולם את קבלת הפנים שעשו לה החניכות בגיל 15, כשהייתה מדריכה בצופי רמת גן, שהוכיחה לימים שהיא חיה על פי עקרונות ה-NLP כבר מצעירותה. "הייתי פעילה בצופי רמת גן, נהניתי מאוד מההדרכה ואף יצאתי לקורס ראשי גדודים אבל בגלל עומס הבגרויות ויתרתי על התפקיד. במלחמת יום כיפור אני זוכרת שבמסגרת הצופים התנדבתי לארוז מנות אוכל לחיילים. בתיכון בליך למדתי במגמה ספרותית, מה שהכשיר אותי מאוד לכתיבה במהלך השנים", היא נזכרת.

עבודתה במשך כ-25 שנה במערכת החינוך הובילה אותה לכתיבת ספרה. "נהניתי מאוד מההוראה ומהחינוך, ושיעורי התנ"ך היו מבחינתי הזדמנות להקנות לילדים ערכים אישיים וחברתיים. עבדתי בכיתות מב"ר בגישה לא אינדוקטיבית שלפיה הגדרתי את הרעיון המרכזי שסביבו מתארגנים הפרטים בפרק. דרך זו סייעה לתלמידים להתמודד עם המידע הרב הכתוב בשפה זרה לטענתם המופיע בפרק. בכל פרק מצאתי ערך, מושג או רעיון המרכז סביבו את תוכן הפרק, וכל שיעור נפתח בשיח על ערך או רעיון זה. שוחחנו כיצד הוא קשור לחיינו והיכן בחיים הוא פוגש אותנו. פעמים רבות הילדים שיתפו שהם עסקו בנושא זה גם במקצועות אחרים כמו: סוציולוגיה, ספרות ותקשורת. לאחר הדיון ניגשנו לקריאת הפרק, שהפך בזכות הדיון המקדים את הטקסט הקשה לטקסט מובן וברור לתלמידים. גישה זו חיברה את התלמידים לתוכן הפך אותו לרלוונטי עבורם ואפשרה להם לגלות בו עניין".

בשלוש השנים האחרונות לעבודתה כמורה למדה ענת אימון ו-NLP, ולאחר מכן יצאה לפרישה מוקדמת. "שמחתי לעזוב ולהפוך למאמנת NLP עצמאית, אך עם זאת התעורר בי ספק בנוגע למעבר זה. הרגשתי שהוראת הטקסט המקראי העניקה לי (למרות היותי אשה חילונית) סיפוק גדול ואנרגיות נפלאות. מצוקה זו עוררה בי דיסוננס פנימי: איך אני עוזבת מקצוע שאני כל כך אוהבת לטובת מקצוע חדש אחר שאני אוהבת? הפתרון היצירתי שמצאתי הוא חיפוש מופעים של NLP בטקסט המקראי. יש המגדירים את ה-NLP כשיטה למצויינות הבאה לביטוי כמובן בחיים. זו גישה המאפשרת לגלות את היכולות הטבעיות הקיימים בנו, לממשן, להביאן לידי ביטוי ולהשיג בעזרתן את מטרותינו באופן המיטבי ולהשיג לעצמנו הצלחות".

ענת החלה במחקר במטרה לגלות כיצד שיטת ה-NLP באה לביטוי בחיי העם בתקופה העתיקה, האם וכיצד המנהיגים פעלו לפיה והצליחו. "גיליתי שאכן השימוש באסטרטגיות וכלים של NLP אפשרו להם להשיג את מטרותיהם בצורה מיטבית. מדי שבועיים כתבתי על כך טור בעיתון מקומי בפסגת זאב בירושלים, שהציג את האסטרטגיה, מה המיוחד בה וכיצד שירתה את המשתמש בה. הטורים שהלכו ונערמו יצרו אסופה שהפכה לספר, שבנוי בצורה מעניינת שגם מבטאת את הגישה. יש בו תוכן עניינים לפי סדר הפרשות ובסוף הספר אינדקס לפי נושאים לנוחיות הקורא המבקש לעשות בחומרים שבספר שימוש לטובת הרצאות, הדרכות, הוראת ה-NLP, ועוד. יש בספר גם 54 קלפי תמונות שאפשר להשתמש בהן כערכת קלפים. הספר מעוצב וצבעוני ומשמש מתנה יפה לארועים שונים, ימי הולדת וכמובן לראש השנה, לחג ולשימוש לאורך כל השנה".

במשך השנים מגוון העשייה של ענת דור מכוונת ללמד ולפתח מיומנויות לשימוש ב-NLP באופן מעשי יום יומי ולהפכו לדרך חיים בחשיבה, בדיבור ובמעשה. "בפוסטים בהשראת פרשת השבוע שאני כותבת מדי שבוע אני ממחישה כיצד הרעיון או הגישה, כפי שעולה בפרשה, משרתים אותנו בחיים. סדנאות ה-NLP מלמדות כלים של הגישה להתנהלות יום יומית ממוקדת תוצאות, ולמעשה מסייעת לאדם לפתח בעצמו מנהיגות לחייו.

לענת יש מקרי הצלחה רבים של גברים ונשים, אותם אימנה ב-NLP. כך למשל מנהלת במחלקה בבית חולים, שהתמודדה עם בעיות ניהול שנבעו מתפיסה עצמית נמוכה, הצליחה בעקבות התהליך לשפר את מעמדה במחלקה הנחשבת מאוד בבית החולים. במקרה אחר אם לשני ילדים לאחר גירושין, שאיבדה את דרך ההורות במיוחד שלה כילדה היתה דוגמה פחות טובה לכך בבית. המתאמנת הצליחה להתחבר להורות שלה ולערכים שהיא רצתה להביא לידי ביטוי, וחזרה לה האמונה בעצמה ושביעות רצון מעצמה כאמא ממוקדת מטרה וערכים אותם רצתה להקנות לילדיה. היא הביאה לעצמה בעקבות התהליך שקט, ביטחון בעצמה וסדר בחיים.

סטודנטית להוראה, שהייתה תלמידה בעלת קשיי למידה ודימוי עצמי נמוך, הצליחה לשנות את התפיסה העצמית הנמוכה שהייתה לה כנערה ואף לשינתה גישה ביחס שהיה לה לעצמה באותה תקופה, החלה להעריך את עצמה על היכולת שהייתה לה להתמודד עם האתגרים איתם התמודדה כנערה. אשה דתיה, אמא לילדים, הגיעה לאימון מתוך יאוש מבן זוגה שלטענתה לא סייע בבית ולא היה שותף פעיל עם הילדים. היא סיימה את התהליך שהיה קצר יחסית עם שינוי תפיסתי לגבי בעלה. היא הבינה שנקודת המבט שלה עליו הייתה מצומצמת מאוד, וכמובן שמאז היחסים ביניהם השתנו לטובה.

ענת דור מקריאה שיר בהשקת התערוכה אוצרות טבע, צילום: יהורם גלילי 

ענת דור עם ספרה חוכמת השבוע - כלים לצמיחה אישית, צילום: פרטי

ענת דור עם ספרה חוכמת השבוע - כלים לצמיחה אישית, צילום: פרטי 

הספר חוכמת השבוע - כלים לצמיחה אישית מאת ענת דור, צילום פרטי