בשנים האחרונות מתרחשת בכל העולם מהפכה שקטה שמשנה את החיים של מיליונים ומשפיעה על העתיד של האנושות כולה. גם בישראל נעשים הצעדים הראשונים בתחום וגם אם לא שמתם לב, השינוי הזה קורה סביבכם כבר עכשיו.
ישראל ידועה בפיתוח טכנולוגיות שסללו את דרכן לעולם כולו בהצלחה. יחד עם זאת, לא כל התחומים זכו כאן למעמד של חדשנות מואצת. אחד מהתחומים הללו הוא התחבורה. בישראל ענף התחבורה נשען ברובו הגדול על דלק ויש לכך השלכות מידיות על החיים שלנו.
כידוע, רכבים המונעים בדלק מזהמים את הסביבה וכשכל שנה רוכשים יותר ויותר רכבים כאלה, כבישי ארצנו הצפופים מעלים את רמת הזיהום ומורידים את איכות החיים שלנו. אולם, אפשר לשנות את המציאות הזאת ולו במעט. מדובר על רכבים חשמליים והם ממש לא מה שאתם חושבים.
רכבים חשמליים הפכו לפופולריים ביותר ברחבי העולם מאחר שמדובר ברכבים שלא מזהמים, לא מרעישים ושהתחזוקה השוטפת שלהם זולה יותר מזו של רכב רגיל. לא פלא שנתוני מכירות גלובליים בשנים האחרונות מראים עלייה ניכרת באחוזי המכירות וישנן מדינות שבהן רכבים חשמליים הופכים ליותר דומיננטיים מרכבים רגילים.
יצרניות הרכב הגדולות הבינו זאת מזמן, שינו את פסי הייצור שלהן והחלו לייצר יותר ויותר רכבים חשמליים. מעבר לכך, בחזון של החברות הללו כל הרכבים שהן ייצרו בשנים הקרובות יהיו חשמליים והרכבים המונעים על ידי דלק לא ייכנסו לשוק התחבורה יותר. מדובר בשינוי אדיר בתפישה של חברות הרכב, שינוי שייקח כמה שנים עד להשלמתו, אבל המהפכה כבר כאן והיא החלה.
ומה בישראל? לשמחתנו יש כאן רכבים חשמליים ובכל שנה מגיעים אלינו יותר דגמים. רכבים של חברות כמו אאודי, ניסאן, פיג'ו, רנו, מאזדה, וולוו ויצרניות אחרות נמכרים כאן בשלל דגמים ולאחרונה הצטרפה לכאן גם חברת טסלה שהרכבים שלה הם מהפופולריים ביותר בעולם כולו. מבחר הרכבים שנמכרים בארץ מתאימים לכולם: מרכב קטן כמו רנו זואי, דרך רכב משפחתי כמו ניסאן ליף ועד לרכבי שטח ופנאי כמו אאודי אי-טרון ואפילו רכבי יוקרה כמו יגואר I-PACE או פורשה טייקאן.
מדובר ברכבים בעלי ביצועי כביש גבוהים, בטיחותיים ומאובזרים בטכנולוגיה מתקדמת, כולל נוחות והנאה בנהיגה. מבחינת העלות, אמנם המחיר של רכב חשמלי גבוה מעט מהרגיל, אך כאמור, התחזוקה השוטפת שלו ועלות הטעינה בחשמל זולה יותר, כך שלטווח הארוך מדובר ברכב חסכוני מבחינה כלכלית. בנוסף, בעוד המס על קניית רכב רגיל הוא כשמונים אחוזים, המס על רכב חשמלי הוא עשרה אחוזים בלבד.
מבחינת תשתיות, רכב חשמלי דורש חשמל במקום דלק ועל כן יש לטעון את הרכב בעמדת טעינה חשמלית. ניתן לטעון את הרכב בבית או בעמדת טעינה ציבורית. עמדות ציבוריות נמצאות כאן במרכזי קניות, חניונים, כבישים מהירים ואתרים נוספים ברחבי הארץ. בשנה האחרונה חלה התקדמות ונוספו עוד עמדות טעינה בעוד מקומות, כך שניתן לטעון את הרכב בפריסה גדולה יותר מבעבר.
מי שדואג לעמדות טעינה כאלה הוא משרד האנרגיה שהשקיע בנושא אך גם חברות כמו סונול, שמתכננת להציב עמדות בתחנות הדלק שלה או חברת טסלה שבנתה עמדות ותוסיף עוד כדי לאפשר לנהגים נגישות גבוהה יותר לטעינה.
ראוי לזכור שמשרד האנרגיה הציב לעצמו יעד שעד שנת 2030, כל הרכבים החדשים שיימכרו בישראל, יהיו לא מזהמים כך שהרגלי הקנייה של כולנו הולכים להשתנות בשנים הקרובות. השילוב של עוד רכבים חשמליים בשוק הרכבים כאן ותוספת של עוד עמדות טעינה במקומות שונים, זהו תמהיל שיכול לשנות את איכות החיים של כולנו.
אולי זה קצת באיחור ולא בקצב מספק, אך ישראל מצטרפת לשאר העולם ולשינוי התחבורתי שהחל לפני כמה שנים. רכבים חשמליים יתפסו את מקומם של הרכבים המזהמים ונוכל לשמור על הסביבה שלנו ולהשפיע כבר עכשיו על העתיד בצורה ישירה.