כותרת
> C;
1/1
lifestyle

החשמלי הראשון שלי: הכל על מעבר מרכב בנזין לרכב חשמלי

נהריה lifestyleפורסם: 25.10.23 , 10:05ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

חושבים לעבור לרכב חשמלי – כל מה שאתם צריכים לדעת לפני הקניה – וגם קצת אחרי

בעבר, טרם רכישת רכב חדש, השאלה הנשאלת הייתה בנזין או דיזל. אולם, העולם בינתיים התקדם - עשה מעגל שלם והיום צועד חזרה למקום ממנו רכבים החלו – לכיוון רכבים חשמליים. להלן כמה תובנות שאולי יעזרו לכם להחליט איזה רכב חשמלי לקנות, ואיך להיפרד מהבנזין לשלום.

היברידי? היברידי נטען? חשמלי? מה זה כל אחד מאלו?

בואו נתחיל מהבסיס – בכל שלושת סוגי הרכב הללו מותקן גם מנוע חשמלי, אבל מדובר בשלוש חיות לגמרי שונות. אפשר להתייחס לרכב היברידי בתור רכב בנזין חסכוני ויחסית לרכבי בנזין – מזיק פחות לסביבה. המנוע החשמלי שלו הוא קטן ולא צריך להטעין אותו. מי שמטעין את המנוע החשמלי הם הבלמים ומנוע הבנזין. מנוע החשמל לא יכול לספק יותר ממספר מאד מצומצם של קילומטרים, אבל זה לא המטרה שלו – המטרה שלו היא בעיקר להקטין את צריכת הדלק, במיוחד בפקקים ובנסיעה רגועה יחסית. היברידי נטען הוא שוב חיה אחרת – כמו היברידי גם לו יש מנוע בנזין ומנוע חשמלי מעט גדול יותר מאשר ברכב היברידי רגיל אבל כאן כבר אפשר גם להטעין את הסוללה ישירות ממטען חשמלי. בסופו של דבר – רכב היברידי חוסך כ-40% מעלויות התדלוק ורכב היברידי נטען – כ- 60% מעלויות התדלוק.

אם רכב היברידי הוא חתול בר והיברידי נטען הוא גור נמרים, רכב חשמלי הוא טיגריס של ממש. כאן כבר אין מנוע בנזין כלל וכל ההנעה מבוססת על מנוע חשמלי בלבד, עם סוללה מכובדת שמספיקה בטעינה בודדת לכמה מאות קילומטרים. כמה? תלוי כמה תשקיעו אבל בגדול להגיד שבין 300-500 ק"מ יהיה קרוב למציאות. רכבים חשמליים לא מזהמים בנסיעה, שקטים מאד וחזקים מאד – אבל ללא גישה לעמדת טעינה – הם לא זזים לשום מקום.

כמה זה עולה לנו?

הרכבים שעדיין הם הזולים ביותר לקנייה הם רכבי הבנזין, אבל יתר סוגי הרכב מתחילים להתקרב אליהם במחיר, ואם מסתכלים מעבר למחיר הקנייה – הם חסכוניים יותר, למה?

  • מס קנייה על רכבים חשמליים עומד על 10% לעומת 83% לרכבי בנזין

  • מיסוי ירוק לחידוש רישיון רכב – מצמצם את ההוצאה על רישיון הרכב בחצי לערך

  • עלות הטענה עומדת על 20%-25% מעלות תדלוק

  • יש מעט מאד חלקים נעים ברכב ולכן גם הרבה פחות תקלות הדורשות מוסך

  • ישנם רכבים שלא דורשים טיפול שנתי כלל, אחרים דורשים טיפול אחד לשלוש שנים וגם מי שדורש טיפול שנתי מדובר על טיפול זול במיוחד של החלפת נוזלים בעיקר

  • שחיקת הבלמים איטית פי שלושה לערך – כלומר גם כאן יש חסכון משמעותי בעלויות התחזוקה.

בסך הכל – הוצאה שוטפת על רכב חשמלי תחסוך בממוצע כאלף שקלים לחודש לעומת רכבי בנזין.

ומה עם כל נושא הטעינה?

אם יש לכם חניה פרטית ואפשרות להתקין בה עמדת טעינה – הרווח כולו שלכם. יעלה לכם כמה אלפי שקלים להתקין את העמדה אבל תחסכו בגדול, גם כסף, גם זמן, וגם שקט נפשי. חוזרים הביתה, מחברים את הרכב לתקע והולכים לישון, קמים בבוקר והרכב טעון ומוכן ליום החדש. ומה עושים אם אתם כמו רוב עם ישראל ובלי בית פרטי?

בבתים משותפים כבר לא צריך את הסכמת כל הדיירים כדי להתקין עמדת טעינה בחניה הפרטית – ובלבד שהיא כוללת מונה חשמל עצמאי. בעיה נוספת היא הצורך להגדיל את אספקת החשמל לבניין – וכאן הסיפור כבר יותר מורכב וכולל קבלת אישור מחברת החשמל, התקנה יקרה של לוח חשמל נוסף ייעודי וכיוון שאין קביעה ממשלתית על מי הנטל צריך ליפול – אסיפת הדיירים תחליט מי משלם על לוח החשמל הנוסף. יש גם חברות שמתקינות עמדות טעינה בחניות ציבוריות של חניוני בתים משותפים ודואגות בעצמן לכל נושא החשמל – אבל בהן תשלמו יותר על הטעינה.

למי שבכלל אין חנייה פרטית האפשרות היחידה היא טעינה ציבורית. יש עמדות ציבוריות אבל כדאי מאד לבדוק עד כמה הן נגישות / קרובות לפני שמסתמכים עליהן. אם לדוגמה יש עמדה ציבורית בחניון ציבורי פחות, אז קחו בחשבון שנוסף על טעינה תצטרכו לשלם גם על החניה עצמה.

מה לגבי הטווח - נתקעים או לא נתקעים?

התשובה הפשוטה היא – לא נתקעים וזה מכמה סיבות. ראשית, אם יש לכם עמדת טעינה ביתית (בבית או בעבודה – עוד אפשרות שהופכת לנפוצה לאחרונה) – אז אין באמת בעיה. חונים ומטעינים בלילה או בזמן העבודה והרכב טעון לכל שימוש יומיומי רגיל. רק לצורך ההבהרה – נהג מונית ממוצע נוהג פחות מ -300 ק"מ ביום, טעינה בודדת של רכב חשמלי בעיר תכסה גם נהגי מוניות. אז מתי כן אפשר להיתקע? רק בזמנים לא רגילים – בטיול ארוך מאד, במיוחד אם אין עמדת טעינה זמינה ביעד, אם אין עמדת טעינה קרובה או ביתית או אם... שכחתם לטעון כמה ימים.

מה עושים? זה הזמן לחפש עמדות טעינה מהירה – ויש כבר היום כמה עשרות כאלו בארץ. אם בעמדה ביתית צריך לטעון את הרכב מספר שעות, בעמדת טעינה מהירה תוכלו לטעון גם חצי שעה (ופחות) כדי לקבל 80% סוללה. אם אין לכם אפשרות להתקין עמדה בבית או בעבודה, וודאו שיש עמדות כאלו בסביבה, ורצוי גם מקום לשתות קפה ליד כי חצי שעה זה בכל זאת זמן. קחו גם בחשבון שאם טוענים רק מעמדות מהירות – חיי הסוללה מתקצרים, והסוללה היא הרכיב הכי יקר ברכב חשמלי. ליתר בטחון כדאי להחזיק ברכב גם כבל לתקע רגיל שיאפשר לכם לחבר את הרכב לכל תקע חשמלי, לחכות לא מעט שעות – ולהמשיך לעמדת טעינה.

עד כמה זה מונע זיהום אויר?

רכבים חשמליים אינם מזהמים כלל את האויר כשהם נוסעים, וגם זיהום הרעש קטן. לא כל הזיהום נמנע כי עדיין יש זיהום בזמן ייצור הרכב והפקת החשמל אבל גם ייצור הרכב יוצר פחות זיהום מייצור רכב בנזין, וישנן דרכים יצירתיות לחסוך זיהום גם בייצור החשמל – אם למשל אתם גרים בבית פרטי והתקנתם קולטים סלולריים המייצרים חשמל ומזינים אותו לעמדת טעינה מתאימה.

ומה לגבי ביטוח?

ביטוח רכב חשמלי דומה מאד במהותו לביטוח רכב בנזין רגיל אך יש כמה שינויים שכדאי לקחת בחשבון. ראשית, עמדת הטעינה – רצוי לבטח גם את עמדת הטעינה. עד לתחילת נובמבר 23 עוד אפשר היה לבטח את עמדת הטעינה כחלק מהביטוח המקיף לרכב, אך בהוראת הפיקוח חברות הביטוח אינן יכולות להציע יותר ללקוחות כיסוי עמדת טעינה, כך שהכיסוי שכרגע מותאם לרכבים חשמלים הוא כיסוי שירותי דרך וגרירה מורחב (עם אפשרות לטעינת הסוללה וגרירה לעמדת טעינה קרובה). בנוסף, ניתן לבדוק אפשרות לביטוח עצמאי, כזה שבבתים משותפים כולל גם כיסוי לשריפה ולנזק לצד ג'. מעבר לכך גם שירותי הדרך הנחוצים יכולים להיות שונים. רוב הרכבים החשמליים מגיעים ללא גלגל רזרבי ועם ערכה לתיקון גלגלים. לא תמיד זה מספיק וגרירת רכב חשמלי שונה מגרירת רכב בנזין. כחלק מחבילת ביטוח רכב חשמלי כדאי לרכוש ביטוח מורחב לשירותי דרך שיבטיח שתקבלו גם שירותי גרירה מתאימים וגם שירות במקרה הנדיר שבו בכל זאת תתקעו בדרך בלי חשמל. מחירי ביטוח רכב חשמלי גם הם דומים למחירי ביטוח רגילים ותלויים במאפיינים הנהגים, מיקום הרכב וסוגו.

מה לגבי ירידת ערך?

ראשית, בואו נדבר על כמה הרכב יהיה שווה במכירה כרכב יד שנייה. התשובה היא שאין היום מספיק נתונים כדי לתת לכם תשובה אמינה. יש אומרים שירידת הערך איטית יותר (מתבלה פחות) אחרים אומרים מהירה יותר (יד יותר חידושים כל שנה) ומה שברור זה שאף אחד לא ממש יודע. מה כבר כן יודעים? שיש אחריות על סוללות חשמליות לשמונה שנים או 160,000 ק"מ לרב, ושיצרניות הרכב צופות כי מרבית הסוללות ידרשו החלפה כל 10-15 שנים. להחליף סוללה, מצד שני – יעלה כמה עשרות אלפי שקלים. אין הבדל, דרך אגב בין העברת בעלות מרכב בנזין לרכב חשמלי ולהיפך כך שלפחות לגבי זה לא צריך להתלבט ואפילו אפשר לבצע את כל התהליך באינטרנט במהירות בכמה דקות.

לסיכום כלל התבונות, רכב חשמלי עדיף כמעט בכל מובן על רכב בנזין – חסכוני יותר, בטוח יותר, שקט יותר ומלכלך פחות אבל אם אין גישה לעמדת הטענה ביתית בחנייה פרטית רשומה בטאבו או לפחות לעמדת טעינה תקינה, פנויה ומאד קרובה לבית או לעבודה, אולי כדאי בכל זאת לחכות.

 קרדיט  Shutterstock.